- Mikä on paras liikelahja?
- Blogi
- 2023 Yrityslahjatrendit ja valmistautuminen kesään
- Uutta kevääseen ja tulevaan kesään
- Yrityslahjat jouluksi 2021
- Jää mieleen kustomoiduilla lahjapakkauksilla
- Yrityksesi brändinäkyvyys kuntoon oikeilla tuotteilla
- Joululahjat yrityksille
- Mainoslahjaksi hygieeniset ja antibakteeriset tuotteet yrityksesi omalla logolla
- Liikelahjakulttuuri ympäri maailmaa
- Liikelahjojen budjetti ja verovapaus
- Uuden äärellä - takaisin juurille
Liikelahjakulttuuri ympäri maailmaa
21.08.2020
Vaikka tällä hetkellä maailmalla vallitseva tilanne vaikeuttaa työmatkoille lähtemistä, on silti hyvä muistaa, että eri maissa on omanlaisensa liikelahjakulttuuri. Kulttuuri vaikuttaa siihen millainen lahja on hyväksyttävä, mikä on kiellettyä ja myös siihen miten lahja tulee ottaa vastaan. Tässä blogipostauksessa käymme läpi eri maiden liikelahjakulttuuria ja tutustumme erilaisiin käytäntöihin.
Liikelahjakulttuuri eri maissa
Matkustaessasi työmatkalle ulkomaille tai lähettäessäsi lahjan postilla eri maahan, on hyvä käydä läpi kohdemaasi liikelahjakulttuurin käytännöt. Liikelahjoihin suhtaudutaan eri paikoissa eri tavoin, joten ennen lahjan antamista sinun olisi hyvä tutustua eri käytäntöihin. Rihkamaa ei kuitenkaan kannata viedä minnekään. Lahjan tulisi olla laadukas, mutta ei myöskään liian kallis, sillä se voidaan tulkita myös joissain tilanteissa jopa lahjukseksi.
Värien vahva symboliikka
Väreihin tulisi kiinnittää huomiota liikelahjaa valittaessa. Kiinassa väreillä on vahva symbolinen arvo. Monella tulee varmasti mieleen, että sinivalkoinen lahja välittäisi suomalaisuutta ja viestisi suomalaisesta designista, mutta tällaisella lahjalla kiinalaista ei koskaan kannattaisi lähestyä. Valkoinen väri kuvaa kiinalaisessa kulttuurissa kuolemaa, kun taas sininen liitetään usein suruun. Punainen ja keltainen ovat varmoja valintoja. Punainen kuva vaurautta ja on tärkein väri kiinalaisessa kulttuurissa. Keltainen taas kuvaa viisautta ja onnellisuutta. Brasiliassa kuolemaa taas kuvaa purppura. Meksikossa punainen, valkoinen ja keltainen liitetään romanttisuuteen ja kuolemaan, joten niitä tulisi välttää.
Lukujen merkitys on tärkeää huomioida
Eri maissa parillinen ja pariton tarkoittavat myös eri asioita. Neljä on kiinassa epäonnen luku ja tästä syystä neljään viittaavia lahjoja ei kannattaisi antaa eikä myöskään majoittaa kiinalaisia vieraita neljänteen kerrokseen tai huoneeseen. Turvallisia numeroita taas ovat. Kaksi, kuusi ja kahdeksan, jotka ovat kiinalaisia onnennumeroita. Myös Japanissa numero neljä viittaa kuolemaan.
Kielletyt esineet
Myös jotkut esineet eivät sovellu liikelahjoiksi. Kiinassa puukko kuvaa henkilöiden välien katkaisemista, kun taas kello sanana kuulostaa samalta kuin kuolema. Myöskään Italiassa puukko ei toimi liikelahjana, sillä se kuvaa verikostoa. Muslimimaissa alkoholi tai siannahkasta valmistetut esineet ovat tabuja ja niitä ei tulisi koskaan antaa. Intiassa taas lehmä on pyhä eläin, joten lehmännahkaa ei lahjoissa saisi esiintyä. Japanissa arvostetaan enemmänkin lahjan visuaalisuutta ja paketointia kuin itse lahjaa. Japaniin matkustaessa olisi siis hyvä pitää huoli, että lahja on kauniisti paketoitu.
Lahja annetaan eri maissa eri tavalla
Lahjojen antamiseen ja avaamiseen liittyy myös useita eri käytäntöjä. On esimerkiksi hyvä huomioida, että monissa maissa lahjan saajalta odotetaan vastalahjaa, joten soveltuvia lahjaesineitä on hyvä olla mukana. Itä-Aasiassa lahjaa ei avata antajan edessä, sillä tämä viestii saajan ahneudesta. Lahja vastaanotetaan myös kaksin käsin ja siitä ollaan ääneen kiitollisia. Lahjasta lähetetään myös kiitosviesti lukuun ottamatta lahjoja, joissa on yrityksen logo.
Yhdysvalloissa mainoslahjat ja muut lahjat, jotka ovat merkitty yrityksen logolla koetaan usein loukkaaviksi. Jos lahja on henkilökohtainen, se annetaan kahden kesken ja yleisesti ottaen kaikki lahjat annetaan neuvottelujen jälkeen. Vastalahja voidaan antaa seuraavalla tapaamisella.
Myös Venäjällä on omanlaisensa liikelahjakulttuuri ja siellä lahjoja annetaan paljon. Pieniä lahjoja annetaan usein ja myös mainoslahjat ovat hyväksyttyjä venäläisten keskuudessa. Lahjan tulisi olla yleinen ja tarkoitettu koko yritykselle. Myös vastalahjaa odotetaan lahjan saajalta. On myös syytä muistaa, että venäläisessä kulttuurissa lahjasta kieltäytyminen on loukkaavaa.
Lahjaideoita liikematkoille
Hyvä lahja, joka on ainutlaatuinen ja viestii kotimaisuudesta voisi olla vaikkapa Ukko Finlandin snapsilasit, jotka ovat suomalaista designia. Lahjaan voisi yhdistää myös jonkun laadukkaan alkoholin. Tämä lahja toimii hienosti kaikkialla paitsi arabimaissa, joissa alkoholi on kielletty.
Muita hyviä lahjaideoita ovat mm. Iittalan Aalto-malja, laadukas kynä tai vaikkapa Marimekon pyyhe.
Jos tunnet lahjan saajan hyvin, olisi myös suotavaa antaa persoonallinen lahja, joka koskettaa juuri lahjansaajaa. Meiltä löydät laajan valikoiman erilaisia tuotteita eri kategorioista ja, jos jokin uupuu, otathan meihin yhteyttä niin toteutetaan sinulle toiveittesi mukainen lahja.
Seuraa meitä myös somessa!
Facebook: @brendiaoy
Instagram: @brendiaoy
LinkedIn: Brendia Oy ja Elina Huovila
Brendia Oy – Elina Huovila
Elina on yksi Brendian tiimin jäsenistä. Elina vastaa Brendian markkinoinnista, osallistuu myyntityöhön ja tuntee alan trendit. Vapaa-ajalla Elina viihtyy urheilun parissa ja rakastaa matkustelua.

